Ik maak mij druk over het effect van de coronacrisis op de gehele culturele sector. Wat doet dit op de lange termijn? Hoe blijven we de mensen overtuigen van hoe bijzonder het is om naar het theater te gaan?
Mensen gaan wennen aan thuis blijven, op de bank zitten en een filmpje kijken. Het is de taak van de sector om de mensen aan te blijven sporen om naar het theater te komen.
Ook zie ik talent verloren gaan. Mensen gaan nu ātijdelijkā ergens anders werken, omdat de vaste lasten doorgaan. Ze verdienen niet genoeg geld, omdat ze niet kunnen optreden. Zullen deze mensen nog wel terugkeren naar het theater? Het zal voor veel spelers en makers lastig zijn om weer terug te keren naar de onzekere culturele sector.
Coronatijd heeft wel zichtbaar gemaakt hoe belangrijk het werk is van een zakelijk leider in de theaterwereld. Vanuit mijn functie weet ik waar je geld vandaan kunt en halen en hoe je dus mensen aan het werk kunt houden. Het is een geluk dat de overheid al snel met geld kwam om de boel ā kunstmatig – op poten te houden.
Ik ben dan ook blij dat ik en alle gezelschappen waar ik bij betrokken ben, aan het werk kunnen blijven. Toch is er niet genoeg geld om alle theatergezelschappen overeind te houden, absoluut niet zelfs. Ik maak mij zeker zorgen over de toekomst van het theater.
Ik werk bij Theatergroep Aluin, een gerenommeerd gezelschap dat dit jaar 30 jaar bestaat. Wij ontvangen de komende kunstenplanperiode wederom structurele subsidie. Dat biedt zekerheid waar we nu nog meer dan normaal enorm dankbaar voor zijn.
De huidige lockdown heeft veel gevolgen voor Aluin. Onze nieuwe voorstelling kon in december 2020 niet in premiĆØre. Ook staan al onze scholenvoorstellingen momenteel stil.
Iets waardoor wij in het najaar van 2020 gelukkig nog veel konden spelen. Kortom: het gaat met ups en downs. Gelukkig heeft de mix aan speelplekken ervoor gezorgd dat we nog redelijk wendbaar zijn geweest in deze onvoorstelbaar rare tijd.
Voor de toekomst denk ik dat er een verschuiving zal plaatsvinden. Het wordt voor beginnende theatergezelschappen, die experimentele kunst maken, lastiger om door te breken. De theaterfestivals, een plek om je te presenteren, vallen nu ook weg.
Het is daarom heel belangrijk dat wij als sector naar elkaar blijven kijken en elkaar niet uit het oog verliezen; daar bedoel ik de hele sector mee. We mogen de vrije producenten hierin niet vergeten.
Om ons steentje bij te dragen vanuit Theatergroep Aluin, hebben wij onze zaal verbouwd. Zo kunnen we meer plek bieden aan makers en voorstellingen. We hopen op die manier de Utrechtse theaterscene levend te houden.
Ik mis mijn verleden "Ik mis mijn verleden. Soms voel ik me echt niet leuk, maar zodra ik bezig ben gaan die uurtjes zo weg." | De internationale taal van emotie "Onze droom is en blijft het internationale podium. Wij willen heel graag ons werk over de hele wereld laten zien." | De wereld ontdekken, dat blijf ik doen "Ik maak graag mooie fotoās voor Instagram. Ik heb 12.000 volgers, dat waren er in de goede dagen zelfs 15.000." |