“Let niet op de rommel,” verontschuldigt Sanne Kreuze zich. De zaagmachine staat midden in de woonkamer. Ik moet nog een paar planken zagen en dan is de serrebank af. De blauw-rode keuken is niet alleen een eigen ontwerp, maar ook helemaal zelfgemaakt.
Inderdaad, geen standaardmeubels in ons huis. We pimpen alles in felle en vrolijke kleuren. Bezig zijn en dingen bedenken, creativiteit stimuleren, dat is belangrijk.
Die creativiteit zit ook in de genen van Sileas, mijn hoogbegaafde en hoogsensitieve dochter van negen. Zij startte als kleuter op een buurtschool, maar ondanks de geweldige begeleiding was er onvoldoende uitdaging. Daar was de school eerlijk in, dat waardeerde ik enorm.
De sfeer veranderde en Sileas kwam steeds vaker ongeïnteresseerd thuis. Zo kende ik haar niet.
We zochten een nieuwe school en kwamen terecht bij het Leonardo onderwijs. Het eerste jaar was fán-tás-tisch! Ze had het reuze naar haar zin. Totdat er een directiewisseling volgde. De sfeer veranderde en Sileas kwam steeds vaker ongeïnteresseerd thuis. Zo kende ik haar niet.
Begin dit jaar kreeg ik de tip om contact op te nemen met basisschool Happy Kids, een nieuwe particuliere school voor (hoog)begaafde kinderen. Aanvankelijk zag ik het niet zitten. Weer een andere school.
Aan het einde van die dag straalde ze. Dit was haar plek!
Totdat een klasgenootje na een wendag zo enthousiast was dat Sileas ook een kijkje wilde nemen. Aan het einde van die dag straalde ze. Dit was haar plek!
Ik was direct enthousiast, maar ja, Happy Kids is een particuliere school met een hoge ouderbijdrage. Te hoog voor mij. Gelukkig kwam de directeur met een oplossing. Of ik als tegenprestatie de administratie van de school wilde doen. Dat is dus echt niets voor mij. Maar hé, ik heb wel andere talenten.
Ik stelde voor om natuur- en toneellessen te geven. Ik ga met de kinderen naar buiten, ik leer ze over eetbare planten, medicinale kruiden en het nut van bacteriën. Elke les is een feest, echt waar.
Happy Kids bestaat pas sinds januari en heeft nu zestien leerlingen. Naast de reguliere vakken is er veel aandacht voor robotica, techniek, organisatietalent en debatteren. Kinderen mogen out-of-the-box blijven denken, bedenken zelf oplossingen voor vragen die ze stellen en gaan veel op onderzoek uit.
De vrolijk ontdekkende en nieuwsgierige Sileas is terug.
Sileas is in maart overgestapt en dat is de beste beslissing sinds tijden. De vrolijk ontdekkende en nieuwsgierige Sileas is terug. Haar kennishonger wordt gestild, ze wordt weer gezien en serieus genomen. Kinderen leren bij Happy Kids niet alleen cognitieve vaardigheden, maar bovenal leren ze dat ze zichzelf mogen zijn. Met al hun prachtige eigenschappen.
Spijbelen "Ik noem het spijbelen. Even niks moeten. En ik zou het elke mantelzorger aanraden." | Niet piekeren maar dingen doen "Op Mieke's begrafenis heb ik een gedicht voorgelezen. Had ik zelf geschreven. Dat was fijn om te kunnen doen." | Doorzetten en niet opgeven "We willen graag een goede plek voor Kubo vinden. Wij zien dit als een opdracht die nog niet af is." |